تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

چهار گام کلیدی برای موفقیت در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی

با گسترش نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی، تولید محتوا دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی استراتژیک برای همه برندها و کاروکسب‌هاست. اما چرا با وجود حضور فعال بسیاری از برندها در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر یا لینکدین و… ، فقط عده‌ی محدودی به موفقیت دست پیدا می‌کنند؟

پاسخ روشن است، تولید محتوای مؤثر و استراتژیک، نه تنها به خلاقیت، بلکه به ساختار، هدف‌گذاری، تحلیل و استمرار نیاز دارد. در این مقاله، چهار گام کلیدی برای موفقیت در تولید محتوای حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

4 گام کلیدی برای موفقیت در تولید محتوای شبکه های اجتماعی

گام نخست: تفکر استراتژیک پیش از تولید محتوا

پایه‌ریزی یک استراتژی تولید محتوا به‌معنای طراحی نقشه‌ی راهی‌ست که تمام اقدامات بعدی در خدمات دیجبیتال مارکتینگ را هدایت می‌کند ولی پیش از آن باید به شناخت دقیقی از مخاطبین و مشتریان برسید و بعد از آن، پیش از حتی فکرکردن به اولین پست، باید به این پرسش‌های بنیادین پاسخ دهید:

  • چرا باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؟
  • درکدامیک از شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید حضور داشته باشید؟
  • مخاطب شما دقیقاً چه کسی‌ست و چه انتظاری دارد؟
  • تناسب پیام اصلی برند شما با هر محتوا در هر یک از شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بنابراین، نخستین گام برای تولید محتوای مؤثر در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی درست و دقیق است. باید استراتژی مشخصی برای بازاریابی محتوایی داشته باشید که هم‌راستا با اهداف کاروکسب‌تان باشد و باید بدانیم که در هر یک از شبکه‌های اجتماعی به دنبال چه مخاطب و چه هدفی هستیم. هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، نسبت به نوع کاربران، ویژگی‌ها و مختصات خاص خود را دارند که باید به آنها زمان طراحی پیام توجه ویژه داشت.  

شایان ذکر است که داشتن تقویم محتوایی برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، به‌طور جداگانه با توجه به برند و نیازها و پیام‌های مدنظر و مخاطبان آن، ضروری‌ست.

گام دوم: تولید محتوا در قالب‌های مختلف

حال که برنامه‌ریزی دقیقی برای فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اید و کاملاً آگاه هستید چه نوع محتوایی را برای کدام مخاطب، در کدام پلتفرم منتشر کنید، وقت تولید محتواست.
همیشه سعی کنید در برنامه‌ریزی برای تولید محتوا حداقل یک یا دو هفته از تقویم جلوتر باشید ولی باید توجه داشته باشید که این تقویم بر اساس اتفاقات روز ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد. یک برنده زنده و به روز باید همیشه نسبت به اتفاقات روز نیز واکنش نشان دهد بنابراین اگر همیشه محتوا از تقویم جلوتر باشد، برای واکنش به اتفاقات روز و تولید محتوا برای آن، آماده‌تر خواهیم بود.

به طور کلی، اینطور نیست که حضور در شبکه‌های اجتماعی، به هر قیمت و به هر شکلی، بهتر از عدم حضور است. اگر شما توانایی حضور حرفه‌ای و در شان برندتان را ندارید، می‌توانید حضور کمتری داشته باشید ولی درست و با کیفیت! 

گام سوم: تولید و انتشار محتوای حرفه‌ای

حالا زمان آن است که محتوایی با کیفیت و خلاقانه تولید کنید؛ محتوایی که هم با استراتژی شما هم‌راستا باشد و هم برای پلتفرم مدنظر بهینه شده باشد.

حداقل یک هفته از تقویم جلوتر باشید، برای هر قالب، فرآیند استانداردی طراحی کنید (ایده‌پردازی، سناریونویسی، طراحی گرافیک، ضبط و ادیت ویدیو و…)، محتوا را در زمان درست و با رعایت الگوریتم انتشار هر پلتفرم، منتشر کنید.

نکته مهم اینکه اگر برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، حضور خوب و باکیفیت داشته باشیم یعنی همزمان هم کمیت و هم کیفیت را در نظر داشته باشیم، بهترین حالت ممکن است ولی اگر مجبور به انتخاب بین کیفیت و کمیت باشیم، کیفیت را باید انتخاب کنیم به این معنا که اگر کمیت داشته باشیم، ولی کیفیت نداشته باشیم، این نه تنها کمکی به برند ما نمی‌کند بلکه آسیب‌زننده خواهد بود.

گام چهارم: تحلیل عملکرد و بهینه‌سازی مداوم

تولید و انتشار پایان مسیر نیست. حتما باید همیشه داده‌ها را تحلیل کرده و روند را بهبود دهید و به این سوالات پاسخ دهید:

کدام پست‌ها بیشترین تعامل را داشته‌اند و چرا؟

فرضیه سازی کنید که چرا مخاطب با پست‌هایی تعامل بیشتری داشته و با پست‌هایی کمتر؟

چقدر اجرا با هدف اصلی برند همسو بوده است؟

بر اساس داده‌ها، محتوای کم تعامل را بشناسید و محتوای موفق را تقویت کنید. در نظر داشته باشید که دلیل اینکه محتوایی کم‌تعامل است، ممکن است زمان بارگذاری پیام یا پلتفرم مدنظر یا … باشد که باید به خوبی شناسایی شود. در نهایت، با تهیه یک گزارش عملکرد دوره‌ای، چرخه‌ی استراتژی خود را بازبینی و اصلاح کنید.

نکته مهم: بهینه‌سازی مستمر، تضمین‌کننده‌ی موفقیت بلندمدت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است ولی از آنجا که در بهینه سازی، هیچ نسخه مشخصی به‌عنوان یک نسخه واقعی برای برند وجود ندارد، هر برندی در هر شبکه اجتماعی و در هر جغرافیایی، باید خود شروع به کار کند و مداوم از کار خود فراگرفته و آن را بهینه کند.


خلاصه‌ی مطلب

تولید محتوای مؤثر در شبکه‌های اجتماعی تنها با پست‌گذاشتن‌های اتفاقی به‌دست نمی‌آید. این مسیر، نیازمند یک استراتژی مشخص، طراحی ساختار، تولید حرفه‌ای و تحلیل مستمر است. چهار گام بالا، چارچوبی کاربردی برای ایجاد محتوایی اثربخش، درگیرکننده و متناسب با پلتفرم‌های مدنظر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر به‌دنبال رشد واقعی در فضای دیجیتال هستید، همکاری با یک آژانس تبلیغاتی معتبر می‌تواند مسیر شما را هموارتر کند. برای شروع، با تیم زیگما8 تماس بگیرید.

SEARCH
CATEGORIES
FEATURED POSTS
Facebook
Twitter
LinkedIn
What you can read next
استراتژی برند

استراتژی برندینگ چیست؟

استراتژی برندینگ، نقشه راهی برای ساخت و توسعه یک برند ماندگار است. این نقشه، مسیر کلی برند را مشخص می‌کند و چگونگی تعامل آن با

معماری برند چیست

معماری برند چیست؟

معماری برند، نقشه راهی است که روابط بین برندهای مختلف یک سازمان را به صورت منسجم و هدفمند تعریف می‌کند. این نقشه، ساختار سلسله مراتبی